Astrocenter Blog by

Wat is mindfulness?

Sofia de RuijterAstrocenter

Sofia de RuijterAstrocenter

Mindfulness is de laatste jaren een steeds populairder begrip geworden. Het kan helpen bij stress, angsten en depressie. Wat het precies is en hoe het werkt leggen we hier voor je uit!

 

De term mindfulness is in 2015 en 2016 steeds bekender geworden. We kunnen mindfulness cursussen volgen, mindfulness weekenden worden aangeboden en ook op festivals zie je het terug. Meditatiesessies, groepsdiscussies en yoga worden allen steeds populairder. Waar staat mindfulness in dit rijtje? We hebben een paar vragen over mindfulness voor je beantwoord:

 

>> Loslaten, hoe doe je dat? <<

 

Wat is mindfulness?

Mindfulness wordt beschreven als een manier waarop men rust kan vinden in het drukke dagelijkse leven. Het gaat om het creëren van bewustwording van de wereld om ons heen. Het is een psychologische oefening dat je helpt om de tijd stil te zetten en meer bewust te worden van je omgeving. Dit wordt voornamelijk gedaan door los te laten waar je mee bezig bent en je volledig te concentreren op lichaam en emoties.

 

Is mindfulness serieus te nemen?

“Is dit niet gewoon een nieuwe gezondheidstrend”? Velen twijfelen aan de echtheid van mindfulness, nu het zo populair geworden is. Toch is het van oorsprong een boeddhistische oefening van 2500 jaar oud. In 2004 is mindfulness erkend door het Britse NICE (National Institute for Clinical Excellence) als een bewezen methode voor het verminderen van depressie.

 

Wat is het verschil tussen mindfulness en meditatie?

Het doel van beide oefeningen is anders. Tijdens een meditatiesessie is het de bedoeling om je hoofd helemaal leeg te maken en te relaxen met een helder en lege geest. Bij mindfulness is het juist de bedoeling om te focussen op de omgeving en volledig bewust te worden van deze omgeving. Hierbij is het de bedoeling dat je je helemaal bewust wordt van jezelf, wat je omringd, je emoties, gevoelens en wat je ervaart op dat moment.

 

Mindfulness en vergeetachtigheid

Wanneer je niet in een staat van mindfulness bent, dan kun je stellen dat je in een staat van vergeetachtigheid bent. Stress van werk, familie, omgeving en angsten kunnen ervoor zorgen dat je makkelijk vergeet om je omgeving te waarderen. Je bent fysiek aanwezig, maar mentaal niet, doordat je je zorgen maakt over verleden, heden of toekomst.

 

Wanneer je in een staat van mindfulness bent kun je het heden en je omgeving waarderen voor wat het is.

 

>> Ontspannen dankzij reiki-healing <<

 

Hoe kan ik beginnen met het beoefenen van mindfulness?

De eerste stap tot mindfulness gaat via ademhalingsoefeningen. Neem elke dag 10 minuten de tijd om ergens te gaan zitten waar je rustig en ontspannen bent en waar je je goed kunt concentreren op je ademhaling. Hoe voelt de lucht om je heen? Hoe ruikt het? Hoe smaakt het? Concentreer je op het gevoel van de lucht die je longen vult en weer verlaat. Een diepe concentratie op de ademhaling laat je bewust worden van het nu en brengt een nieuwe staat van bewustzijn.

 

Wil je je dieper verdiepen in mindfulness? Probeer dan eens een cursus of neem een proefles!


Sofia de RuijterAstrocenter

Sofia de RuijterAstrocenter

Dit vindt u misschien ook leuk...

Sterrenbeeld Waterman versieren

Ben je verliefd op iemand met het sterrenbeeld Waterman, maar weet je niet hoe je hem of haar het beste kunt versieren? Weet dat de Waterman van originaliteit houdt! Lees hier hoe je bij hem in de smaak kunt vallen…

Verder lezen
Sofia de RuijterAstrocenter

Sofia de RuijterAstrocenter

Edelstenen van het sterrenbeeld Tweelingen

Wist je dat edelstenen niet alleen mooi zijn maar ook over bepaalde krachten en eigenschappen beschikken? Ontdek de verbluffende krachten van de edelstenen die worden geassocieerd met het sterrenbeeld Tweelingen hier!

Verder lezen
Sofia de RuijterAstrocenter

Sofia de RuijterAstrocenter